Rowing

Introductie over inwegen rond een roeiwedstrijd


Na een lange winter is het wedstrijdseizoen eindelijk in zicht. Dit weekend zal de Heineken geroeid worden op de Amstel. Ik start deze wedstrijd met een kleurrijke combi-acht in het lichte-heren 2e divisie veld, dit betekend dat het weer tijd is voor inwegen! Omdat dit iets is wat vooral op de achtergrond gebeurd in de roeiwereld wil ik er graag wat meer over vertellen.

In tegenstelling tot de wedstrijden die ik in de skiff start telt er voor het roeien in een lichte ploeg een zogeheten ploeg gemiddelde, dit betekend dat het gemiddelde gewicht van de ploeg maximaal 70,0 kg mag zijn 3 uur voor de start van de wedstrijd. Als ploeg is het in aanloop naar de wedstrijd vaak nodig om nog een aantal kilo’s kwijt te raken met z’n allen. Naast het ‘reguliere’ afvallen zijn er een aantal andere methodes die gebruikt worden om te zorgen dat het gewenste gewicht gehaald wordt. In deze blog wil ik een introductie geven over de voorbereidingen in aanloop naar een wedstrijd voor lichte roeiers.

In de roeiwereld word het verliezen van gewicht in de dagen voor de wedstrijd ‘crashen’ genoemd. Let op dat dit iets anders is dan afvallen. Afvallen gaat vaak over aanpassingen in je levensstijl op lange termijn zoals: met regelmaat sporten, gezond eten en goed slapen. Maar het tweede gaat bij roeiers vaak over het verliezen van gewicht op korte termijn, dit wordt vaak behaald door het verliezen van vocht.

Voor een lichte roei(st)er begint de wedstrijd vaak al op donderdag ochtend. Met nog +/- 48 uur te gaan tot het moment van wegen start het process van crashen. Vaak word in deze twee dagen geprobeerd om de laatste +/- 2kg te verliezen.

Je lichaam houd vocht vast met behulp van de vezels en het zout wat je eet, wanneer je deze twee onderdelen verwijderd uit je dieet en genoeg water blijft drinken stroom je als het ware goed door en raak je meer vocht kwijt dan normaal. Een zout en vezelloos dieet is niet heel makkelijk te bereiden omdat er in veel producten die je normaal gesproken eet zout (Hartig broodbeleg, eigenlijk al het hartige eten, soep, voorverpakte producten, koekjes, brood) of vezels (fruit, havermout, brood) zitten. Maar wat mag je dan wel eten? Pannenkoeken! Door zelf pannenkoeken te maken en daar geen zout aan toe te voegen kunnen de lichte roeiers toch een beetje genieten van hun eten. Naast pannenkoeken is magere kwark, pure chocolade en een redelijk kaal bordje pasta vaak het eten waar we het mee moeten doen. Zoals je welLicht kunt voorstellen is het niet altijd een pretje om te crashen. Het vereist dan ook de nodige discipline en wilskracht om dit succesvol te doen. Het is vooral een mentale wedstrijd met jezelf om de verleiding te weerstaan niet dat ene koekje te eten.

Omdat je zo veel vocht verliest in korte tijd is het erg belangrijk om ruim voldoende te blijven drinken. Dit bouw je op tijdens de crash periode en op de tweede dag komt dit vaak neer op 5 a 7 liter water per etmaal.

Als het uiteindelijk allemaal is gelukt en je als ploeg bent ingewogen begint natuurlijk eerst de wedstrijd, maar aan het einde van een wedstrijdweekend kijkt iedere lichte roeier uit naar het eten van een heerlijke zoute vette hap onderweg naar huis. Het is eigenlijk maar raar dat hele lichte roeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.